Lakóautó építés – Gáz

Lakóautó építés – Gáz

Az általunk épített lakóautó nagyon egyszerű gáz rendszerrel van ellátva. Ebben a bejegyzésben azt mutatjuk be, hogyan építettük ki, és mire kellett figyelnünk.

Nagyon sok lakóautó használ gáz üzemű rendszereket, fűtést, hűtőt, vízmelegítőt stb. Ezek igazán komplex dolgok, mi ezt szerettük volna az építés, engedélyeztetés során elkerülni. A komplex rendszerek kiépítéséhez mindenképp ajánlott szakember, és gáztömörségi vizsga is szükséges.

Mi ennél egyszerűbb gázrendszert akartunk kiépíteni, amit csak lehet, áramról üzemelünk, hiszen az ingyen van, és megújuló is. A gázt viszont időközönként újra kell tölteni. Ami egyes országokban bonyolult lehet, Európán belül elvileg a segítségünkre van az euroszett, amiben különböző csatlakozók vannak, a német lakóautós palackhoz kompatibilisek, a töltést elősegíti… Még nem próbáltuk, de van nekünk is. 😄

lakóautó gáz
konyhapult építése, felszerelése folyamatban

Tehát a mi gázellátásunk

mindössze egy (igazából kettő, hogy legyen tartalék is, de lassan 3 hónapnyi használat után sem sikerült kiüríteni az elsőt, így lehet nem kell tartalék, de ezt még a téli fogyasztás dönti el.) 5 kg-os német lakóautós gázpalackból, egy reduktorból, gázvezetékből, és egy háztartási tűzhelyből áll.

A tűzhely

Természetesen ez nagyon egyszerűen hangzik, valójában azért meggyűlt a bajunk ezzel is… 😂 Főként amiatt, hogy a háztartási gáztűzhely mellett döntöttünk… A rendszer megfelelő kiépítéséhez szükséges az, hogy lakóautóba való reduktort és csöveket használjunk, a tűzhely azonban nem számít.

Arra nem vonatkozik szabvány (nekünk legalábbis nem szóltak 😂), hogy milyen tűzhelyet lehet beépíteni, így alapvetően megfelel a háztartási gáztűzhely is a lakóautóba. Az eltérés az, hogy ez a tűzhely, amit mi vettünk, az 25 mbar-on üzemel, illetve más a csatlakozása, mint a lakóautós gáztűzhelyeknek (gondolom).

lakóautó gáz

Szerencsénkre volt gázos szakember a közelben, aki segített abban, hogy a 25 mbar-os tűzhely és a 30 mbar-os reduktor hogyan fog szépen együtt működni, ennek érdekében a gyári fúvókákat kellett lecserélnünk más méretűekre. Így tökéletesen működött.

A gáztűzhely és a palack (reduktor) összekötésére szabványos szilikoncsövet használtunk, ebben is volt azonban egy trükk. Bár a reduktorra egyszerűen, tökéletesen csatlakozott, a tűzhelyhez vezető végén kellett némi improvizáció a csatlakozókkal.

A lakóautós gáz reduktor

A reduktorunk 30 mbar-os, szabványos, lakóautóba való gázreduktor.

lakóautó gáz
beszerezhető itt

Nekünk az 5 kg-os palackkal és a pofonegyszerű rendszerünkkel (nem tudjuk pontosan, hogy melyik tényező miatt) nem kellett gáztömörségi vizsgát tennünk. A kikötés mindössze annyi volt az építés során, hogy a palacknak a lakóautón kívülre kell szellőznie. Így tehát vághattunk újabb lyukat a kasznira.

Úgy gondoltuk, hogy ez a szellőzés talán lefelé a legegyszerűbben megoldható, így egy megfelelő méretű lyukat fúrtunk a padlóba. Ez persze a sok rétegen keresztül kemény munka volt. A vágott felületeket lekezeltük (a kasznit és a fát, hogy ne rohadjon), majd egy megfelelő méretű pvc csövet ragasztottunk be, ducibb részével felfelé. Ezt még egy szúnyoghálóval tuningoltuk fel, hogy ne jöjjenek be kérelten látogatók.

A vizsgán elfogadták. 😄

lakóautó gáz
A palackot stabilan rögzítettük a konyhaszekrényhez, és bár ezen a képen nem látszik még, a cső is stabilan rögzítve van azóta.

Így áll össze tehát a mi nagyon egyszerű gáz rendszerünk a lakóautónkban. Mivel még nem vagyunk régi lakók, ezért a gázpalackok cseréjére/ töltésére még nem került sor… Magyarországon töltöttük, ha kifogy és újra kell tölteni, beszámolunk majd a tapasztalatokról.

Ha van valami tuti tippetek a palack töltésével kapcsolatban, kommentbe írjátok meg! 😊

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük