Lakóautó építés otthon – Szigetelés

Lakóautó építés otthon – Szigetelés

Egy lakóautó építése során különösen fontos a szigetelés. Van, aki egyik megoldást preferálja, a másikat egyenesen rossz megoldásnak tartja, és van, aki teljesen tanácstalan a témában.

Ezek vagyunk mi.

Természetesen sok videót néztünk szigetelésről is, tájékozódtunk különböző forrásokból, láttunk egészen eltérő megoldásokat, különböző árfekvésekben, mindet a maga előnyével és hátrányával.

Íme néhány lehetőség:

  • kőzetgyapot
  • xps lapok
  • pur hab
  • hungarocell
  • szintetikus kaucsuk
  • és a többi…
lakóautó szigetelés
javában zajlik a szigetelés

Ahány lakóautó építés, annyi féle megoldás létezik. Egy kicsit olyan ez, mint a vallás. Ki mire esküszik.

Remek összehasonlításokat találtok többek között (ha értetek angolul) itt és itt

A mi szigetelésünk

Kezdetben mi a kőzetgyapot szigetelés felé hajlottunk, amit párazáró fóliával szerettünk volna kiegészíteni, ez alá pedig bitumenlapokat gondoltunk a kaszni belsejére ragasztani, hogy a rezgéseket, zajokat ezzel csillapítsuk.

Már be is vásároltunk hozzá (mindent… a bitumen lapokat pedig fel is ragasztottuk, mint a videónkban is láthatjátok), amikor hirtelen elbizonytalanodtunk, hiszen a sok forrásból sok infó áramlott ránk, és átgondoltuk a döntésünket.

További átgondolt döntésünkről itt olvashatsz még

Hosszú ideig agyaltunk, majd a szintetikus kaucsuk mellett tettük le a voksunkat. Be is szereztük az anyagot (nem a linkelt oldalon keresztül😄 lakóautós Facebook csoportokban remek kontaktokat lehet szerezni…)

lakóautó szigetelés
19 mm vastagságú zárt cellás szigetelőanyag

A folyamat

A szigetelés azzal kezdődött, hogy a már felaplikált bitumeneket vakartuk le, több- kevesebb sikerrel….

Ezt követően mértünk, és szabtunk, minden elemre a rá passzoló szigetelőanyagot. Itt nehézséget jelentett, hogy egyes tartóelemek, merevítések természetesen nem úgy vannak kialakítva, hogy mi bármit is alátegyünk.

Így voltak részek, amik rendes fejtörést okoztak (a tető és az oldalak merevítői, pl. az előző képen a háttérben látható ovális kivágásokkal rendelkező elemek), de összességében sikerült kivitelezni a feladatot, az eredménnyel nagyrészt elégedettek vagyunk.

Jó buli volt a nagy táblákra anyagot vágni, ragasztani, volt, ahol annyira élveztük, hogy 2 réteget is kapott! (igazából a hatást akartuk fokozni). Kevésbé jó pedig a kis résekbe beszenvedni. Nemcsak a tartószerkezeteknél, hanem az ajtó erősen tagolt elemeinél, a kilincsnél, vagy ott, ahol a zárszerkezet megy…

A szigetelés ragasztása

lakóautó szigetelés

A könnyű részekkel kezdtük, hogy bemelegítsünk, megismerjük az anyagokat, amivel dolgozunk, és elég tapasztalatot szerezzünk a nehéz részekre.

Volt, ahol nem éppen szépre sikerült az eredmény, de szállóigénkké vált a munka közben: “Nem baj, kedvesem, ez még az a rész, ami nem fog látszódni.” Azóta is sűrűn használjuk, bár kezdünk kifogyni az ilyen részekből. 😀

A ragasztás hipoallergén textilragasztóval történt. Nem volt kellemetlen szaga, jól ragadt, nekünk nem lett elég kiadós, az ajánlotthoz képest talán 2,5x többet használtunk el az adott felületre. Biztos, ami biztos. És azóta is megfelelően tart. (pár hónappal ezelőtt kezdtük csinálni a szigetelést)

A ragasztót mindkét felületre, a kasznira és szigetelőanyagra is felvittük, és hagytunk neki némi szikkadási időt (amíg a ragasztó elkezdett fehérből áttetszővé válni). Alapesetben, könnyen hozzáférhető helyeken így dolgoztunk, ahol azonban be kellett tolni, húzni, tuszmákolni, ott nem hagytunk száradási időt, mert így könnyebben elcsúsztak egymáson az anyagok.

A ragasztás egyetlen hátrányát fedeztük fel: zabálja az eldobható gumikesztyűt. Rengeteget elhasználtunk belőle. Ezt azóta is igyekszünk a környezetnek törleszteni. 😄

Néhány helyen 19 mm vastagságú anyag helyett csak 10 mm-eseket tettünk, mert csak az fért be. Jobb, mint a semmi – gondoltuk.

A lecincált bitumenlapok maradéka és a felkerült szigetelés idillje, kiegészítve a nehezen szigetelhető elemekkel.

Hatásfok

És valóban, a semminél jobb ez a szigetelés. Dübörgő fűtés mellett (ez egy egyszerű háztartási hősugárzó volt akkoriban, 2000 W-os) a kinti -5°C alatti hőmérséklethez képest a furgonban kellemes 20°C körüli szobahő volt, bár viszonylag hamar elkezdett kihűlni, ahogy a fűtést lekapcsoltuk. Bízunk benne, hogy a lambéria burkolat még javítani fog ezen az eredményen. Kíváncsian várjuk a nagyon meleg napokat, mert eddig csak hidegben volt lehetőségünk kipróbálni, mit tud a szigetelésünk.

Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez a számtalan rendelkezésre álló lakóautó szigetelés közül egy opció. Érdemes minél több lehetőséget számba venni, és a tapasztalatok és igények alapján meghozni mindenkinek a saját döntését, mert a szigetelés a lakóautó baromi fontos része.

Ti milyen szigetelésre esküsztök? Milyen tapasztalataitok vannak? 🤠🥶🥵

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük